Unge funksjonshemmede har sett på hvilke utfordringer yrkesfagelever med funksjonshemminger møter på veien mot fagkompetanse.
De siste årene har det vært mye oppmerksomhet på det høye frafallet i yrkesfagene. Mangel på læreplasser er en viktig årsak til at elever ikke fullfører fagutdanningen. Regjeringen har satt i gang NY GIV-prosjektet og en rekke andre tiltak for å møte utfordringen. I april 2012 undertegnet Kunnskapsministeren og partene i arbeidslivet en «samfunnskontrakt» hvor de forpliktet hverandre til et felles mål om en 20 % økning i læreplasser innen 2015.
Når det er høy konkurranse om læreplassene, risikerer elever med funksjonshemminger å ende opp bakerst i køen. Mange elever med funksjonshemminger kan ha høyt fravær fra videregående, som slår negativt ut når de skal søke læreplass. Arbeidsgivere kan også kvie seg for å ansette elever med funksjonshemminger hvis de tror dette vil medføre merkostnader i form av tilrettelegging.
Gjennom prosjektet «Er det rom for praksis» har Unge funksjonshemmede undersøkt situasjonen for yrkesfagelever og lærlinger med funksjonshemminger.
Her er noen hovedkonklusjoner i rapporten:
- Det er behov for mer kunnskap om yrkesfagelever med funksjonshemminger.
- Elevene kviet seg for å oppgi diagnose i søknad/CV til lærebedrifter.
- Fraværsføring i vitnemålet kan fungere som en barriere for yrkesfagelever med høyt sykerelatert fravær.
Unge funksjonshemmede anbefaler blant annet:
- Fagopplæring gjennom skolen utvides til å bli et toårig, praksisrettet løp, som et alternativ til læretid i bedrift.
- Fravær på grunn av helse-og velferdsgrunner som kan dokumenteres av helsepersonell skal ikke føres på vitnemålet eller kompetansebevis.
- Det gjennomføres jevnlige undersøkelser, for eksempel gjennom nasjonale undersøkelser som Elevundersøkelsen og Lærlingeundersøkelsen, for å øke kunnskapen om yrkesfagelever og lærlinger med funksjonshemminger.
Rapporten oppsummerer sentrale funn i prosjektet, og skildrer ulike utfordringer yrkesfagelever med funksjonshemminger møter på veien mot fagbrev. Unge funksjonshemmede anbefaler også en rekke tiltak som de mener kan bidra til å gjøre det enklere for yrkesfagelever med funksjonshemminger å oppnå fagkompetanse.
Last ned hele rapporten på: ungefunksjonshemmede.no